Skypper

 

  

Skypper L.S.T. czyli Light Sport Trike został pierwszy raz zaprezentowany publiczności na targach lotnictwa ultralekkiego we francuskim Blois w 2010 roku a w styczniu 2011 oficjalnie pojawił się w ofercie Air Creation. To kolejny etap rozwoju linii wózków z serii „Twin/Buggy i GTE/ Trek” które zostały wyprodukowane w ilości przekraczającej 2500 sztuk w dwudziestokilkuletniej historii firmy.

  

Jest przemyślaną i dojrzałą konstrukcją. W jego wnętrzu kryją się zaawansowane technicznie rozwiązania. Wózek występuje w dwóch wariantach: „naked” ma tylko szczątkową owiewkę przednią wraz z poliwęglanową szybą i owiewkę kadłuba wykonaną z nieprzemakalnej i sztywnej tkaniny pomiędzy zbiornikiem paliwa, a dużą chłodnicą umieszczoną pod silnikiem.

Drugi wariant to Skypper z pełną przednią osłoną aerodynamiczną,  która zwiększa komfort lotu dając przy tym zgrabną linię wózka. W zależności od potrzeb pilota owiewka przednia może być zdjęta lub założona w ciągu kilku minut.

Kompozytowa przednia konsola mieści w sobie akumulator i ma aluminiową tablicę przyrządów, w której można zamontować aż dziewięć przyrządów w rozmiarze Ø57 i dwa Ø80. Powyżej tablicy za szybą jest jeszcze wystarczająco dużo miejsca na zabudowę lotniczego odbiornika GPS.

  

Konstrukcja

W Skypperze klasyczną ramę aluminiową zastąpiono kratownicą spawaną z cienkościennych rur i profili kwasoodpornych podobnie jak w topowym modelu Air Creation – Tanargu. Kratownica Skypper’a jest jednak mniej skomplikowana co dało w efekcie zwiększenie masy użytkowej motolotni. Producent daje 6000 h resursu na strukturę wózka. Maszt główny jest wykonany z aluminium i składany w sposób, który daje możliwość zdjęcia lub założenia skrzydła jednej osobie bez pomocy osób trzecich i użycia jakichkolwiek narzędzi. Do masztu mocowane są górne bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa, których napinacze schowane są poniżej oparcia pasażera.

  

Przednie zawieszenie składa się z solidnie wyglądającego aluminiowego widelca i stalowego wahacza amortyzowanego za pomocą dwóch amortyzatorów sprężynowych. Hamulec tarczowy sterowany hydraulicznie ma blokadę postojową i może opcjonalnie hamować także tylne koła. Wersja HP (z trzema hamowanymi kołami) posiada regulator siły hamowania, i pozwala użytkownikowi dostroić skuteczność hamowania tylnych kół.   Podwozie główne jest klasyczne – trójzastrzałowe amortyzowane za pomocą znakomicie spisujących się amortyzatorów gazowo-olejowych. Przednie zastrzały zostały wzmocnione i wsiadając można używać ich jako stopnia.

  

Do wózka producent proponuje sprawdzone silniki Rotax 912, 582 oraz HKS z możliwością dowolnej, późniejszej zmiany bez konieczności przebudowy wózka. Zastosowane w wózku rozwiązanie amortyzacji łoża za pomocą czterech amortyzatorów gumowych zapewnia bardzo dobrą redukcję drgań wywoływanych przez silnik i zapewnia doskonały komfort lotu. Polietylenowy zbiornik mieści 55 litrów paliwa, a jego tankowanie za sprawą dużego i nisko umieszczonego wlewu jest wygodne. Za zbiornikiem jest miejsce na zabudowę systemu ratunkowego lub można je wykorzystywać jako pojemny bagażnik. Drugi nieco mniejszy bagażnik znajduje się pod siedzeniem pilota i jest dostępny w locie. Duża skrzynia chłodnicy z dolotami powietrza zapewnia właściwe chłodzenie silnika w każdych warunkach i jest jednakowa w każdej wersji silnikowej

  

Z myślą o Skypperze konstruktorzy z Air Creation stworzyli skrzydło Nuvix (zobacz artykuł). Taki komplet wypełnia ofertę francuskiego producenta w segmencie średniej klasy motolotni. Skypper kompatybilny jest ze skrzydłami NuviX, BioniX, iXess 15, iXess 13, Fun 450. Jest on dedykowany dla tych pilotów, którzy cenią  sobie komfort, uniwersalność i najwyższy standard wykonania  za rozsądne pieniądze. Cena nowej motolotni gotowej do lotu zaczyna się  od 22 900 euro netto.

Standardowe wyposażenie (gotowy do lotu)

Przyrządy silnikowe: obrotomierz, wskaźniki temperatur silnika i ciśnienia oleju, licznik motogodzin, wskaźnik poziomu paliwa
Przepustnica gazu nożna i ręczna w tablicy przyrządów
Regulowane fotele wraz z regulowaną odległością przedniego widelca
Zbiornik paliwa 55 litrów wyskalowany z podziałką co 5 litrów
Owiewki kół podwozia głównego ze statecznikami
Hamowane tarczowo koło przednie
Hamulec postojowy
Torba pod siedzeniem
Torba podróżna zakładana na tylne siedzenie
Przedział bagażowy za  zbiornikiem paliwa
Trzypunktowe bezwładnościowe pasy
Podgrzewacze gaźników (Rotax 912)
Regulator napięcia, stycznik rozrusznika,
Wszystkie instalacje silnikowe z króćcami, przełącznikami i chłodnicami
Śmigło kompozytowe Arplast Ecoprop (3-łopatowe Rotax 912 lub 4-łopatowe Rotax 582)

Skypper KIT

Wózek Skypper jest dostępny w zestawie do samodzielnego montażu we wszystkich dostępnych wariantach. KIT zawiera wszystkie gotowe i pomalowane elementy wózka które należy zmontować, przyrządy silnikowe, instalacje elektryczną, paliwową i olejową, chłodnice, filtry powietrza, układ wydechowy, akumulator . KIT nie zawiera silnika, zbiornika oleju, regulatora napięcia, stycznika oraz śmigła. Zawartość zestawu może być modyfikowana pod kątem potrzeb klienta.

Wyposażenie dodatkowe:

Przednia owiewka
Zintegrowany wielofunkcyjny wyswietlacz tzw Glasskokpit  MGL Avionics Enigma,
Niestandardowy kolor wózka
Podwójne sterowanie przednim kołem i gazem
System do holowania
Pokrowiec na wózek Skypper
System ratunkowy BRS 1050
Wysokościomierz  – Ø80
Prędkościomierz – Ø80
Wariometr  Winter – Ø57
Busola  – Ø57
Intercom 903 S – Alphatec  (do radia Icom ICA3)
Intercom 903 S – Alphatec  (do radia Filser)
Intercom Nexus – Alphatec (do radia Icom ICA3)
Intercom Nexus – Alphatec (do radia Filser)
Radio Filser ATR 500
Transponder Filser TRT 800

 

 


FAQ

Jakie skrzydło można zamontować do wózka Skypper?

Wszystkie skrzydła dwuosobowe z rodziny Air Creation mogą być montowane do wózków Skypper. W zalezności od tego jaki typ latania preferujesz, konfigurując swojego Skyppera możesz wybrać między motolotnią do latania rekreacyjnego umożliwiającą krótki start i krótkie lądowanie lub  motolotnię do przelotów osiągającą bez problemu 140 km/h IAS.

Czy mogę wybrać sobie kolor wózka?

Standardowo oferowany jest kolor owiewek czerwony lub zółty. Na życzenie klienta owiewki mogą być polakierowane dowlonie wybranym lakierem. Dodatkowo w opcji niestandardowego koloru można zmodyfikować kolor siedzeń. Kolor kratownicy, zbiornik paliwa i tapicerki kadłuba jest niezmienny niezależnie od opcji kolorystycznej.

Jaka jest żywotność (resurs) Wózka Air Creation?

Wszystkie wózki Air Creation wykonane są z materiałów najwyższej jakości dostępnych na rynku przy dbałosci w procesie produkcji o najmniejsze detale. Wykonane są solidnie a zarazem lekko, co zapeni użytkownikowi długie lata eksploatacji. 

Ile czasu zajmuje zdjęcie przedniej owiewki w motolotni Skypper?

Owiewka zamontowana jest na 14 łatwo dostępnych śrubach, które umożliwiają zdjęcie owiewki w ciągu 10 minut.

Czy poradzę sobie ze złożeniem wózka w wersji KIT?

Do zmontowania KIT-u potrzeba zapału, podstawowych umiejętności technicznych i zestawu narzędzi, wiertarki, nitownicy itp. Kit zawiera wszystkie niezbędne elementy wózka od pojedynczych śrubek po płyny eksploatacyjne i akumulator. Wszystkie główne elementy konstrukcyjne są dostarczone gotowe i pomalowane. Pozostaje Ci jedynie ich montaż. Uruchomienie silnika wymaga odpowiedniego przeszkolenia. Służymy fachowym doradztwem a przy bardziej wymagających etapach możemy pomóc. Wielu naszych klientów zdecydowało sie na zakup KIT-u i miało dobrą zabawę przy składaniu własnej motolotni przy jednoczesnym gruntownym poznaniu jej konstrukcji.

Czy w swoim Skypperze mogę zabudować awionike producentów, których nie ma w cenniku?

Tak.  Można również zmienić układ instrumentów standardowych.

Logo Facebook