Bionix 13 / 15

BioniX to najnowsze skrzydło firmy Air Creation, które jest przełomem w dziedzinie projektowania skrzydeł motolotniowych. Jego unikalną cechą jest zmiana geometrii krawędzi spływu w locie. BioniX wystepuje w dwóch wersjach. O powierzchni 13 lub 15 metrów kwadratowych i łączy w sobie cechy skrzydła wolnego oraz bardzo szybkiego. Zakres prędkości wynosi od 61 do 185km/h dla 15 – metrowej wersji i 62-190 km/h dla 13-nastki przy maksymalnej masie startowej 472,5 kg. Ustawiając skrzydło w pozycji „wolno” przy masie startowej 472,5 kg uzyskujemy krótki start, szybkie wznoszenie a następnie niewielką prędkość podejścia i możliwość krótkiego lądowania. Natomiast przestawiając BioniX-a „na szybko” bez trudu możemy dogonić ,a nawet przegonić małe wyścigowe skrzydła. Co najważniejsze w BioniX-ie – skrzydło jest bezpieczne i w pełnym zakresie prędkości i dopuszczonych manewrów.

 

Skrzydło BioniX posiada nowatorski opatentowany system trymowania tzw. Gorset. Działa on na zasadzie zmiany kąta natarcia w centralnej części płata i zmiany wybrzuszenia krawędzi spływu. Zmiana parametrów skrzydła jest realizowana poprzez umieszczone w kieszeni kilowej dwa centralne profile połączone systemem napinającym.

 

Gorset rozluźniony:

większe zwichrzenie geometryczne płata, większe wybrzuszenie krawędzi spływu, większy kąt natarcia w centralnej części płata.
Efekt: wzrost siły nośnej, duża łatwość sterowania, niewielka prędkość przelotowa, krótszy start i mniejsza prędkość podejścia do lądowania.

 

Gorset napięty:

Zmniejszenie zwichrzenia geometrycznego płata, mniejsze wybrzuszenie krawędzi spływu, mniejszy kąt natarcia w centralnej części płata.
Efekt: zmniejszenie oporów aerodynamicznych skrzydła, skrzydło robi się bardziej stateczne poprzecznie, zmniejszenie sił na sterownicy w zakresie od neutrum do siebie, wzrost prędkości przelotowej.

 

Konstrukcja skrzydła wykonana z anodowanych rur aluminiowych rożnych rodzajów (2017A, 6082, 7075). Wszystkie linki wykonane są z stali nierdzewnej i zabezpieczone przed uszkodzeniem za pomocą plastikowego oplotu. Poszycie skrzydła wykonane jest z materiałów odpornych na promieniowanie UV takich jak: Trilam i Dacron. Poszycie w miejscach najbardziej obciążonych ma wszyte wytrzymałościowe pasy wykonane z kevlaru. Na końcówkach zamontowane są węglowe winglety natomiast na górnej powierzchni ciąg turbulizatorów.

 

  


FAQ

Co to są turbulizatory i jaką pełnia funkcję?

To zamontowane na górnej powierzchni skrzydła płytki, których zadaniem jest sterowanie warstwą przyścienną  w celu zaburzenia przepływu i wymuszenia szybszego powstania turbulentnej warstwy przyściennej , która trudniej odrywa się od powierzchni niż laminarna warstwa przyścienna. Efektem działania turbulizatorów jest zmniejszenie prędkości minimalnej.

Czy mogę wybrać sobie kolor skrzydła?

Wszystkie skrzydła Air Creation mogą być uszyte w standardowych kolorach biało-czerwonych lub biało-żółtych. Na życzenie klienta za dodatkową opłatą poszycie skrzydła może zostać wykonane w niestandardowym kroju i kolorze. 

 

Jaka jest minimalna moc silnika żeby bezpiecznie latać motolotnią ze skrzydłem BioniX w dwie osoby?

Minimalna moc silnika to 60 KM. Taka moc zapewnia, przy maksymalnej masie startowej, krótki start i dobry gradient wznoszenia. Dotyczy to zarówno BioniX`a 13- i 15- metrowego.

Jaka jest żywotność (resurs) skrzydła Air Creation?

Wszystkie skrzydła Air Creation wykonane są z materiałów najwyższej jakości dostępnych na rynku. Stan poszycia zależy głównie od sposobu przechowywania i narażenia na długotrwałe działanie promieni słonecznych. Air Creation szyje poszycia z materiałów o zwiększonej odporności na promieniowanie UV.  Najstarsze użytkowane do dziś skrzydła zostały zrobione ponad 25 lat temu. Wszystkie śruby podlegają wymianie co 300 godzin, najbardziej obciążona rura kilowa i olinowanie co 600 godzin. Pozostałe elementy nie mają ograniczenia żywotności lub ograniczone są do 1500 godzin.

Do jakich wózków można zamontować skrzydła Air Creation?

Wszystkie skrzydła z rodziny Air Creation mogą być montowane do większości wózków oferowanych przez różnych producentów lub budowanych amatorsko pod warunkiem, że elementy konstrukcyjne wózka nie ograniczają swobody ruchu sterownicy, zachowane są ograniczenia dotyczące masy, wyważenia, odległości kila od śmigła i minimalnej mocy silnika.

Czy skrzydła typu topless są szybsze od BioniX -a?

W spokojnym powietrzu prędkości są porównywalne. Prędkość nieprzekraczalna Bionix-a 13 wynosi aż 190 km/h, a przypadku BioniX-a 15 185km/h! W warunkach turbulentnych skrzydła Air Creation mają wyższe prędkości dopuszczalne przy maksymalnej masie startowej 472,5 kg, niż skrzydła bez olinowania górnego, które często maja masę maksymalną jedynie 400 kg.

Dlaczego nie topless?

Bezpieczeństwo jest najważniejsze. Na skrzydłach bezmasztowych było w Europie ponad 9 wypadków  śmiertelnych w których bezpośrednią przyczyną było uszkodzenie skrzydła w locie na skutek przekroczenia  przez pilota ograniczeń skrzydła.

Olinowanie górnej powierzchni jest najlepszym i najbardziej niezawodnym  sposobem przenoszenia sił i naprężeń powstających przy ujemnych przeciążeniach. W skrzydłach typu topless sztywność i zwichrzenie geometryczne  jest realizowane przez listwy i ściny które są mało odporne na odkształcenia przy ujemnych katach natarcia a ich skomplikowana budowa zwiększa masę skrzydła. Skrzydła Air Creation są mocniejsze konstrukcyjnie i mogą  wytrzymać dużo większe obciążenia niż bezmasztowce dając pilotowi większy margines bezpieczeństwa, mają od nich większą maksymalna masę startową i większą dopuszczalną prędkość w burzliwym powietrzu .

Logo Facebook